دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند

شهروند| اواسط هفته پیش بود که خبر رسید حسن روحانی پنجشنبه راهی استان کرمان خواهد شد؛ سفری برای افتتاح طرح‌های بسیار مهمی که به گفته او از نظر رقم، حجم و اهمیت جزو کم‌نظیرترین پروژه‌هایی خواهند بود که در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند؛ اما رئیس‌جمهوری در کنار افتتاح این طرح‌ها، برنامه سرکشی به زلزله‌زدگان استان کرمان را هم در برنامه خود گنجانده بود. روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهر راور منطقه‌ای بود که حسن روحانی برای بازدید برگزید و در بین مردمانش شهامت آنان را ستود و در این دیدار قول داد که زلزله‌زدگان مناطق راور و کوهبنان تا پایان تیر 97 خانه دایمی خود را
تحویل بگیرند.
سخنرانی در جمع مردم سیرجان، شرکت در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان، افتتاح خط 7 تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت 2‌میلیون تن در سال در شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر، حضور در جلسه شورای اداری استان کرمان و در پایان سفر به استان کرمان حضور در جمع خبرنگاران از برنامه‌های سفر دو روزه رئیس‌جمهوری به استان کرمان بود. او در حالی این استان را به سمت تهران ترک کرد که در جمع مردم سیرجان از لزوم حضور، نظر، رأی مردم و حتی انتقاد مردم برای پیمودن مسیر پیشرفت و سعادت گفت، در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت که نباید سرمایه‌گذار پشتِ در
تک تک وزارتخانه‌ها در نوبت بماند، در جمع مردم روستای زلزله‌زده گورک در شهرستان راور بر ضرورت بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تأکید کرد و در آخر در نشست خبری‌اش با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که مقام معظم رهبری در ملاقات اخیر با نیروهای مسلح تأکید داشتند که این نیروها باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند. او همچنین در این نشست خبری همان‌طور که محمود واعظی، رئیس‌دفترش اعلام کرده بود، از دولتی‌ها خواست تا بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.


هیچ قدرت خارجی پشت این انقلاب نبود
رئیس‌جمهوری در بدو ورود به استان کرمان در جمع مردم سیرجان حاضر شد و با بیان این‌که ما مردم ایران افتخار می‌کنیم که تنها انقلابی را به ثمر رساندیم که هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی پشت این انقلاب و حامی آن نبود، گفت: ما در کل منطقه و جهان افتخار می‌کنیم که نظام‌مان و شکل نظام را مردم با رأی خود انتخاب کرده‌اند و این مردم هستند که از نظام، میهن و کشور حفاظت می‌کنند و این شما مردم هستید که در کنار دولت می‌توانید پیشرفت ایران بزرگ را بسازید. بدون حضور، نظر و رأی مردم و حتی بدون انتقاد مردم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم.
روحانی ادامه داد: کسی در واشنگتن فکر نکند که می‌تواند برای ملت ایران تصمیم بگیرد. مردم ایران شکنجه‌های ساواک را از یاد نبرده و تجاوزات شما به عراق و افغانستان و سوریه را نیز از یاد نمی‌برند. شما در واشنگتن در حالی برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید که اموال این ملت را به غارت برده و حتی دارو را برای مردم ایران تحریم کردید. شما حامی مردم ایران نیستید؛ مردم و جوانان غیور ایران به فکر کشور خود هستند و در هر ‌سال با فداکاری گام‌های خود را جلوتر گذاشته و با حضور در صحنه مشکلات خود را حل کردند. ملت ایران امروز برای پیشرفت و دفاع در مقابل تهاجم بیگانگان از هر روز دیگر آماده‌تر است.
نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم
رئیس‌جمهوري در جلسه شورای اداری استان کرمان افتتاح طرح‌هایی با اعتبار بیش از 10‌هزار‌ میلیارد تومان را در استان کرمان افتخارآمیز دانست و با تأکید بر این‌که باید با بکارگیری فناوری‌های نوین کشور را در مسیر توسعه و رونق قرار دهیم، گفت: باید همه منابع داخلی و خارجی را برای توسعه و رونق کشور به کار بگیریم.
رئیس‌جمهوري با بیان این‌که سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت سرمایه‌گذاری و سود بیشتر هستند، گفت: ایران کشوری با امنیت بالا، برخوردار از مردم بافرهنگ، منابع غنی و اقلیم جغرافیایی بسیار متنوع است که برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است؛ لذا باید مشکلات و معضلاتی را که در مسیر جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد، برطرف کنیم و مهمترین عامل در این مسیر برای جذب سرمایه وحدت و هماهنگی داخلی است که در کنار اختلاف سلایق منطقی و معقول باید در معرض دید جهانیان قرار گیرد.
او گفت: می‌توانیم با فناوری‌های گذشته کشور را در مسیر پیشرفت قرار بدهیم، باید جذب سرمایه‌گذاری با استفاده از روش‌های جدید صورت گیرد و دیگر نباید سرمایه‌گذار بیاید و در تک‌تک وزارتخانه‌ها پشت در بایستد تا نوبتش برسد و این همه مشکلات و پیچ و خم‌های اداری را شاهد باشد.
رئیس‌جمهوري افزود: نمی‌شود و نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم و در دنیای ارتباطات عقب بمانیم. آرزوی اصلی امام راحل، مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و مردم ما پیشرفت ایران است و عزت کشور نیز در سایه پیشرفت و دستیابی به خودکفایی بیشتر است. در سال‌های گذشته از آن‌جا که نیاز به واردات گاز از یکی از کشورهای همسایه داشتیم به محض سردشدن هوا و افزایش مصرف گاز، مسئولان این کشور با آن‌که با ما دوستی هم داشتند، گاز را قطع می‌کردند تا قیمت را بالا ببرند؛ اما حالا که توانستیم تولید گاز و شبکه انتقال آن را توسعه دهیم، دیگر آن مسائل گذشته تکرار نمی‌شود.
صبر و استقامت شما ستودنی است
رئیس‌جمهوري در ادامه سفر به استان کرمان، صبح جمعه با حضور در روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهرستان راور گفت: صبر، حوصله و استقامت شما ستودنی و قابل تقدیر است. شما تربیت‌یافته مکتب رسالت هستید که این‌گونه با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، اما همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید. او ادامه داد: لازم است از همه کسانی که در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از اورژانس، بهداری‌ها، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌ها به کمک مردم شتافته‌اند و در کنار مردم بوده‌اند، تشکر کنم. او گفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستأجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می‌شود. به مردم این مناطق قول دادیم اسکان دایمی آنها تا پایان تیر ماه‌ سال آینده نهایی می‌شود و از مسئولان قول گرفتیم تا پایان تیر ماه همه افراد اسکان دایمی داده شوند. وظیفه داشتیم مشکلات و حرف‌های مردم مناطق زلزله‌زده را بشنویم و طرح‌هایی که آماده افتتاح بودند را افتتاح کردیم و ضمن آن به طرح‌هایی قابل اجرایی توجه کردیم.
دولتی‌ها بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند
دیدار با اصحاب رسانه آخرین برنامه کاری رئیس‌جمهوری در سفر به استان کرمان بود. او در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبني بر مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها گفت: بر این اعتقاد هستم که باید به بخش خصوصی و غیردولتی یاری کرد و از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تأکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن این‌که در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تأکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند؛ بنابراین امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسئولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم بشود.
روحانی در ادامه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات به این معنا نیست که مردم پای صندوق‌ها آمده و گزینه‌ای را انتخاب کنند و پس از آن تا 4‌ سال بعد همه امور را رها کنند، مردم حتما بایستی نظرات و انتقادات خود را بیان کنند و در اداره امور کشور همکاری و مشارکت داشته باشند. شهروند| از زلزله کوهبنان در کرمان بیشتر از یک ماه گذشته است، زلزله‌ای که خوشبختانه در آن خبری از تلفات جانی نبود اما خانه‌های زیادی بر سر مردم آوار شدند. به همین دلیل بود که جمعیت هلال‌احمر از همان ثانیه‌های نخست در منطقه حاضر شد و وظیفه امداد‌و‌نجات و اسکان اضطراری مردم را به خوبی انجام داد. حال در این روزهای سرد زمستانی رئیس‌جمهوری به این منطقه سفر کرده و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر را مثبت
 خوانده است.
رئیس جمهوری روز جمعه در بازدید از مناطق زلزله‌زده هجدک و راور در استان کرمان و در دیدار با مردم این استان روند امدادرسانی و خدمات جمعیت هلال‌احمر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مردم بلافاصله بعد از وقوع زلزله در چادرها اسکان
 داده شدند.
دکتر روحانی با حضور در تعدادی از چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان، از نزدیک با آنها گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات و مطالباتشان قرار گرفت. در این بازدید رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، رئیس سازمان امدادونجات و دیگر مسئولین استانی هلال‌احمر رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.
در ادامه رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور نیز با حضور در شهرستان کوهبنان، از نحوه خدمات امدادرسانی و اسکان اضطراری مناطق آسیب‌دیده از زلزله بازدید کرد.
هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمان
نقش خود را به خوبی ایفا کرد
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» در رابطه با بازدید دیروز رئیس‌جمهوری از مناطق زلزله‌زده با بیان این‌که هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمان به خوبی نقش خودش را ایفا کرده است، گفت: مردم مناطق زلزله‌زده کرمان از خدمات‌رسانی هلال‌احمر راضی بودند و رئیس‌جمهوری هم در سخنان خودشان بر این نکته تأکید داشتند.
وی ادامه داد: بازدید دکتر روحانی از مناطق زلزله‌زده کرمان با همراهی دکتر واعظی و دکتر رحمانی فضلی و مدیرعامل جمعیت کرمان انجام شد و رئیس‌جمهوری با حضور در چادرهای جمعیت هلال‌احمر گپ‌و‌گفت دوستانه‌ای با خانواده‌های آسیب‌دیده از زلزله داشتند و با تقدیر از تمام نهادهای حاضر در این منطقه از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در خدمت‌رسانی به مردم این منطقه اعلام رضایت کرده و در صحبت‌هایی که با مردم داشتند از این‌که جمعیت هلال‌احمر از همان لحظات نخست چادر و دیگر اقلام مورد نیاز را در اختیار مردم قرار داده است، تشکر کردند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که نکته مهم در زمینه امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده کرمان این است که تیم‌های عملیاتی سریع در منطقه حاضر شده‌اند، گفت: مردم در بازدید دیروز این نکته را به اطلاع رئیس‌جمهوری رساندند و از این‌که اقلامی مانند چادر، پتو و اقلام غذایی از سوی جمعیت هلال‌احمر به اندازه کافی و در زمان مناسب در اختیارشان قرار گرفته، اعلام رضایت کردند.
وی در رابطه با ادامه حضور جمعیت هلال‌احمر در این مناطق ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر تا به حال در مناطق زلزله‌زده کرمان به خوبی نقش خودش را ایفا کرده است. در همان لحظات نخست تیم‌های ارزیاب خودشان را به منطقه رسانده‌اند و عملیات امدادونجات به نحو مطلوب انجام شده است. با این ‌حال خوشبختانه مصدومان خیلی کم بودند و تلفات جانی نداشتیم به همین دلیل مشکلات روحی و روانی در منطقه کمتر است، همچنین تیم‌های سحر هنوز هم در مناطق مختلف مشغول هستند و تا زمانی که مردم به کمک جمعیت نیاز داشته باشند در منطقه می‌مانیم. علی‌رغم محدودیت‌ها در انبارهای هلال‌احمر
 امدادرسانی‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمان بی‌نظیر است
علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اسکان اضطراری در منطقه بخش کوهساران راور استان کرمان در زمینه فعالیت‌های این جمعیت در این منطقه بر نکات زیر تأکید کرد:
  جمعیت هلال‌احمر بر حسب وظیفه ذاتی خویش در زمان حوادث در کنار مردم است.
 خوشبختانه اهالی روستاهای بخش کوهساران راور در ساعات اولیه پس از ارزیابی حادثه در چادرهای هلال‌احمر اسکان یافتند.
تمامی خانوارهایی که دچار حادثه شدند در چادرهای اسکان اضطراری هلال‌احمر اسکان یافته و از خدماتی نظیر هیتر، والوور، موکت و غیره بهره‌مند شدند.
جهت ایجاد روحیه نشاط و آرامش در مناطق آسیب‌دیده از زلزله، تیم‌های سحر با هدف کمک و یاری در بازگرداندن حادثه‌دیدگان به زندگی روزمره در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
جمعیت هلال‌احمر با برگزاری دوره‌های آموزشی همگانی پایه در قالب دوره‌های حضوری، نیمه‌حضوری، طرح ملی خادم و... باعث افزایش آمادگی مردم در مقابله با حوادث خواهد شد.
جمعیت هلال‌احمر بر حسب وظیفه ذاتی خویش در زمان حوادث در کنار مردم است و من از حضور و خدمات موثر و چشمگیر خیران در مناطق آسیب‌دیده از زلزله تشکر می‌کنم.